May 10, 2008

Spaghetti Bolognese

Ha....ni lagi satu resipi yg mmg ade dlm kepala otak aku... Sebab ni selalu masak. Ni pun aku blaja dr Kak Izah gak. Heheh... And mak aku pun suker... Mak aku kata aku pandai masak spaghetti. Hihi.. kembang plak.. Bukan senang mak nk puji... Selalu mak byk komplen... Hihi..:)

Ni untuk makan 1 family - (4-6person)

Spaghetti sebungkus biasa mcm jual kat supermarket tu.
Rebus... letakkan sedikit minyak zaiton kalau ade, untuk mengelakkan spaghetti tu melekat kat periuk sewaktu merebus. Setengah org letak garam... But not advisable sebab kuah dia dh bergaram and berperisa. So, lebih sihat kalau spaghetti tu direbus kosong jer.



Bahan-bahan utk kuah spaghetti :-
1 Packet Daging cincang
2 tin Button Mushroom (dihiris2)
1 1/2 tin besar Tomato Puri
2 biji bawang besar (potong dadu)
4 biji tomato (potong dadu)
1 packet kecik Mix-vege (agak2 la nk byk mana)
1 senduk nasi cabai mesin (cili bo) - utk sesapa yg nk ade rasa pedas2 sikit)
3 sudu besar Origano - (agak2 jugak)
Garam secukup rasa.
Sedikit minyak untuk menumis.

Cara2 masak :-

Panaskan minyak dan tumiskan cili bo dengan bawang hingga agak2 garing.
Masukkan daging cincang, gaul rata hingga agak2 garing sikit. Pastu masukkan tomato puri dan gaul rata sampai naik bau.
Masukkan cendawan dan mix-vege tadi... gaul rata sehingga masak and letak garam sikit secukup rasa.
Bila dh betol2 masak, tutup api kemudian baru jatuhkan tomato yg dipotong dadu tadi and taburkan origano. Gaulkan hingga sebati and boleh dihidang....

No comments: