February 13, 2009

Nasi Goreng Tomyam

Ni mmg resipi special yg aku dok korek rahsia resipi ni dari sorang hamba Allah yg mmg aku x kenal pun. Hehehe.. Actually hari tu aku ada pg Tesco Kampar, and makan kat foodcourt dalam tuh. Tiba2 aku terpandang satu menu nih; Nasi Goreng Tomyam. memang sedap pun... So, aku pun tanya la resipinyer. Nasib baik la 'brother' tu x la kedekut sgt. And resipi dia pun simple jer. So, aku dah try tadi..and its delicious..!!! Lets try..... :)


Bahan-bahannya ialah......
Nasi putih
Ayam - dipotong dadu
Bawang merah&putih - ditumbuk
Cili Mesin
Sedikit paste tomyam - 1 sudu besar
Daun limau purut - dihiris nipis
Kacang Panjang - dipotong kecik2
Corrot - dipotong dadu
Sedikit sos cili&tomato
Sedikit kicap
Garam secukup rasa

Cara-cara membuatnya :-
1. Tumiskan bawang merah & putih yg telah ditumbuk tadi hingga naik bau.
2. Masukkan cili mesin & sedikit paste tomyam dan biar hingga separa garing dan masukkan daun limau purut.
3. Masukkan ayam, kacang panjang and carrot. Biarkan hingga ayam masak dan kacang&carrot empuk. Masukkan sos cili, sos tomato, sedikit kicap and garam secukup rasa.
4. Gaul hingga sebati.
5. Masukkan nasi putih dan gaul lagi hingga sebati.
6. Siap dihidang...

No comments: